Jak vybrat výškově stavitelný podvozek?

Sportovní odpružení a výškově stavitelné podvozky (tzv. coilover) jsou skvělým řešením pro všechny, kdo chtějí snížit světlou výšku, zlepšit jízdní vlastnosti a zároveň si pohrát s tuhostí či výškou vozu. V tomto článku si ukážeme, jak se mezi sebou liší různé značky a na co si dát pozor při výběru a používání.

Ohledně podvozků, hlavně těch levnějších, koluje mnoho mýtů a polopravd založených na subjektivní osobní zkušenosti či v rámci konkurenčního boje. Konkurence v podvozcích je velká, ale preference, využití a možnosti má každý zákazník jiné a rozhodně není na místě něco bez rozmyslu hanit. Zkrátka sto lidí, sto chutí.

Níže se tedy dozvíte, jak to vnímáme my. Nabízíme náhledy a vysvětlení, která vycházejí z naší více než 25leté praxe, mnoha vyzkoušených a odježděných značek na různých autech po okreskách či závodních tratích.

Před a po montáži stavitelného podvozku Před a po montáži stavitelného podvozku

1. Proč řešit sportovní odpružení

Než se pustíme do samotného rozdělení a popisu podvozků, pojďme si shrnout hlavní důvody, proč si lidé pořizují sportovní výškově stavitelné podvozky:

  • Snížení a vzhled: Auto vypadá „nižší a agresivnější“.
  • Zlepšení jízdních vlastností: Nižší těžiště zpravidla znamená lepší stabilitu v zatáčkách a menší náklony karosérie.
  • Možnosti nastavení: Výšku a často i tuhost lze upravit dle potřeby, např. pro okresky, okruhy, nebo běžné denní ježdění.

Na druhou stranu je třeba počítat s potenciálně menším komfortem, rizikem poškození tlumičů při extrémním snížení a nutností věnovat podvozku větší péči.

2. Základní principy výškově stavitelného podvozku

Co je to coilover?

Termínem coilover (z anglického coil – pružina, over strut – na tlumiči) označujeme tlumič s pružinou, u něhož lze otáčením matice na závitu těla tlumiče měnit předpětí pružiny a výšku vozidla.

Rozlišujeme dvě nejčastější konstrukce tlumičů:

  • Jednoplášťové (monotube): Častější v závodním nasazení, velmi přesné tlumení, ale tvrdší pro běžné silnice.
  • Dvouplášťové (twin-tube): Komfortnější na nerovném povrchu, méně náchylné na poškození.

 

Nastavení tuhosti

Kromě samotné výšky lze u některých variant měnit i tuhost (kompresi nebo odskok). Tuto možnost nabízejí dražší sady, např. KW, H&R, ST Suspensions.

Detail na komponenty stavitelného podvozku Detail na komponenty stavitelného podvozku

3. Rozdělení značek a jejich specifika

V následujících řádcích najdete přehled značek, které dovážíme, montujeme a testujeme. Zaměřujeme se jen na výrobce, které opravdu nabízíme a známe z praxe.

Základní třída: JOM a TA Technix

JOM a TA Technix jsou německé značky, nicméně jejich komponenty jsou vyráběné převážně v Číně. Hlavní lákadlo je cena, která je oproti dražší konkurenci velmi příznivá, a proto jsou podvozky těchto značek nejprodávanější.

Rozdíly mezi nimi v podstatě nejsou, ale slýcháme názory, že je například modrá varianta tužší než červená nebo že je TA Technix uskákanější než JOM či naopak. Pocitově to tak může působit na někoho, kdo vyzkoušel více podvozků na různých autech, ale vše záleží hlavně na tom, na jaké auto podvozek montujete, v jakém stavu jsou ostatní části podvozku, jak velké snížení zvolíte a jak auto využíváte. Podvozky jsou plně funkční od obou značek a nelze samozřejmě očekávat ryze závodní příslušenství. Pokud ale hledáte levnou a snadnou variantu, jak auto snížit, mohou vás JOM nebo TA Technix příjemně překvapit.

Hlavní výhody:

  • Variabilita: Nabízejí modré i červené varianty, pokrývají většinu běžných aut.
  • Nastavení tuhosti: U vybraných modelů je i možnost měnit tuhost tlumiče v několika krocích.
  • Extrémní snížení: TA Technix navíc nabízí i tzv. ultra-low varianty pro maximální snížení.
  • Výdrž: V poměru k ceně je trvanlivost vysoká, pokud je dodrženo homologované snížení a komponenty mají pravidelnou základní péči.
  • Reklamace: Vzhledem k počtu prodaných sad jich evidujeme minimum a i když se něco pokazí, oba výrobci závady úspěšně řeší.

Naše zkušenost: Obě značky jsme historicky vyzkoušeli a odjezdili např. na Audi A3 8L a 8P, VW Golf IV, V, Passat 3BG, 3C, Caddy III, Touran, Transporter T5, BMW E36, E46, E39, E90, Mini Cooper R56.

 

Střední třída: MTS Technik, ap Sportfahrwerke a ST Suspensions

MTS Technik, ap Sportfahrwerke a ST Suspensions (bývalý Weitec) řadíme do střední kategorie. Povrchová úprava, nástřiky, dvouplášťové tlumiče, v mnoha případech hrubší stoupání závitu na tlumičích, HexaCoil štelovací matice atd. – to je to, co tyto podvozky odlišuje od těch nejlevnějších. Kdo se chce s autem sportovně svézt, vyžaduje od podvozku solidní jízdní vlastnosti a neřeší jen snížení, pravděpodobně si vybere některou z těchto značek.

 

MTS Technik je z těchto tří značek nejlevnější, nejmladší, ale také nejprogresivnější a zdárně šlape ostatním na paty. Dříve sice neměly jejich sady certifikaci TÜV, protože priorita pro ně byla vyvinout perfektní produkt. Je to však doba dávno minulá a dnes už většina podvozků certifikaci má. Prorazili nejen do celé Evropy, ale už i za její hranice a získávají si čím dál lepši renomé a vyšší popularitu. Polský výrobce MTS Technik používá pružiny Eibach, které určitě není třeba představovat, tlumiče si navrhují a vyrábí sami, testují je ve spolupráci s technickou univerzitou. Tlumiče mají galvanicky pokovené a na závitech tzv. HexaCoil matice, díky kterým lze výšku vždy snadno nastavit. Kromě novějších aut se začali intenzivně věnovat i podvozkům pro youngtimery a nabízí speciální sady, kde je nutné tlumiče navařit na těhlice či jinak upravit. Vše dostanete s detailně zpracovaným návodem a pokud si na úpravu sami netroufnete, dodáte nám těhlice a my za vás vše v MTS zařídíme, abyste zpět dostali už hotový díl připravený k montáži. Vydali se trochu jiným směrem a velmi se jim to vyplácí, zaměřují se na podvozky pro pravidelné ježdění a tomu uzpůsobili i 3 nabízené varianty – Stance, Street, Comfort. S MTS Technik máte jistotu nejlepšího poměru cena/výkon.

Hlavní výhody:

  • Konstrukce: Galvanicky pokovené tlumiče a pružiny Eibach.
  • Youngtimery: Široká nabídka podvozků pro úpravy starších modelů.
  • Každodenní ježdění: Svým zpracováním jsou tyto podvozky vhodné pro daily auta. Možnost výběru z variant Stance, Street a Comfort.

Naše zkušenost: Podvozky MTS jsme vyzkoušeli např. na VW Golf V GTi, Passat 3C, Škoda Superb III, BMW E34, v současné době je máme na Audi A3 8V, Audi A4 B7 Cabrio, přátelé je mají na BMW E21, E30, E46, E90.

 

Podvozky ap Sportwahrwerke (součást skupiny KW automotive) jsou hlavně výškově stavitelné, což je v mnoha případech dostačující. Jsou také o něco levnější než ST, nabízí hrubší závit na tlumiči pro snazší polohování a svým zpracováním vynikají.

Hlavní výhody:

  • Osvědčená kvalita: Výrobce je součástí skupiny KW Automotive.
  • Rozsah snížení: Delší závit umožňuje velký rozsah snížení.
  • Certifikace: Všechny sady jsou schválené zkušebnou TÜV.
  • Zpracování: Kvalitní povrchová úprava a práškové lakování.

Naše zkušenost: ap Sportfahrwerke jsme měli možnost vyzkoušet na Škoda Fabia I, VW Passat 3C a Golf V GTi.

 

ST Suspensions také patří pod skupinu KW Automotive. Německou kvalitu si hlídají, o tom není pochyb a je lety prověřená. ST Suspensions je ze střední třídy nejdražší, nabízí celkem 4 varianty včetně závodní s nastavením tuhosti, odskoku a komprese a také osazené unibalovým uložením pro nastavení odklonu.

Hlavní výhody:

  • Osvědčená kvalita: Výrobce je součástí skupiny KW Automotive.
  • Variabilita: Na výběr je ze 4 řad podvozků vybavených pro konkrétní použití.
  • Přizpůsobení: ST Suspensions nabízí možnost zakázkového lakování pružin do požadované barvy.
  • Komponenty: Podvozky jsou vybaveny kompozitními maticemi a volitelně také uložením pro nastavení odklonu kol.

Naše zkušenost: ST Suspensions jsme testovali na Škoda Octavia II, BMW M3 E46, Audi A6 C7 Avant, a také na stavbě VW Polo 6N GTi s motorem 1.8T.

 

Nejvyšší třída: KW a H&R

KW a H&R jsou značky prověřené lety v motorsportu i na silnicích a nabízí jedny z nejlepších podvozků na trhu. Sady jsou dostupné v mnoha variantách, výškově i tuhostně nastavitelných s možností nejpřesnějšího přizpůsobení jízdním potřebám. Jsou to přední výrobci, kteří vyrábí komponenty na běžná auta i supersporty. Jejich loga jistě znáte z mnoha závodních seriálů po celém světě. Pokud nehledáte ryze závodní podvozek, na běžné denní ježdění nemusí být vždy vhodné. Samozřejmě fungují skvěle, vůz je na nich přesný v řízení, perfektně sedí a do sedačky vám přenese každou nerovnost, což má za následek nižší komfort. Nicméně pokud už máte své oblíbené upravené trasy po okreskách nebo navštěvujete track days, budete nadšení.

Hlavní výhody:

  • Zpracování: Nerezové komponenty a kompozitní příslušenství.
  • Preciznost: Podvozky jsou navrženy do posledního detailu díky lety prověřeným zkušenostem z motorsportu.
  • Kompatibilita: Možnost propojení s ovládáním jízdních režimů přímo ve voze (u některých modelů).
  • Varianty: Nejširší výběr možností nastavení odpružení a obsáhlé portfolio modelů.

Naše zkušenost: H&R jsme vyzkoušeli na BMW E30, E46 M3, Audi TT, značku KW pak na BMW E46 M3, E92 M3, M2 F87, Audi 80 Coupé nebo Ford Fiesta ST.

Namontovaný podvozek Namontovaný podvozek

4. Nejčastější mýty a polopravdy

  1. Levné podvozky z Číny nic nevydrží.

Pokud auto snížíte mimo schválené rozmezí, bude to mít negativní vliv na životnost tlumičů a nezáleží na tom, od jaké značky je. I čínské podvozky prošly zkušebnou, takže musí splňovat konstrukční požadavky. Při rozumném snížení a údržbě mohou sloužit mnoho let.

  1. Čím tvrdší, tím lepší jízdní vlastnosti.

Závodní tuhost není automaticky vhodnější i na běžné silnici. Extrémně tvrdý podvozek ve skutečnosti nezvládá nerovnosti tak dobře a auto může v zatáčkách odskakovat a ztratit přilnavost. Obecně platí, že vhodná tuhost musí odpovídat typu vozidla, kvalitě silnic, a také tomu, jak s autem plánujete jezdit.

  1. Snížení automaticky znamená lepší podvozek.

Pouhé snížení světlé výšky bez ohledu na odladění celé geometrie může vést k horším jízdním vlastnostem než na sériovém podvozku. Vyváženost mezi pružinou, tlumičem, stabilizátory, uložením a dalšími komponenty je klíčová. Přílišné snížení může způsobit velké negativní odklony kol, předčasné opotřebení pneumatik a také zhoršenou trakci.

  1. Sportovní podvozek znamená, že měním jen tlumiče a pružiny, ostatní díly zůstanou stejné.

U starších vozidel bývají opotřebená horní uložení, silentbloky, případně i díly řízení či stabilizátory. Tyto komponenty se montáží podvozku ještě více zatíží a pokud se nezkontrolují, vzniká riziko, že se objeví vibrace, vůle, nebo nerovnoměrné opotřebení, a tím pádem se nevyužije plný potenciál nového podvozku.

  1. Jednou si nastavím výšku a pak už ji nemusím dále řešit.

Podvozek je mechanická soustava, která se při jízdě namáhá, v zimě dochází ke korozi a usazování nečistot na závitu. Pravidelná kontrola a čištění závitů (případně lehké povolení/utažení matice) jsou velmi důležité pro to, aby se z podvozku nestal jednorázový set, který už nejde po pár letech povolit.

  1. Snížím auto na doraz a pak se díl vyreklamuje, kdyby něco prasklo.

Výrobce vždy určuje doporučený (homologovaný) rozsah snížení. Pokud jej překročíte o několik centimetrů, tlumiče pracují mimo určené hodnoty a zvyšuje se riziko poškození. V takových případech obvykle není reklamace uznána, protože jde o uživatelsky nesprávné použití.

  1. Na českých silnicích nemá sportovní podvozek smysl.

Pravdou je, že české silnice nepatří vždy k nejhladším. Ale i tak se spousta lidí rozhodne pro rozumný kompromis a zakoupí sportovní podvozek, který umožní lepší vedení v zatáčkách a stále zůstane dostatečně komfortní. Ne každý sportovní podvozek je extrémně tvrdý, existují varianty s nižší tuhostí (např. řada Comfort u MTS Technik).

 

5. Montáž, údržba a doporučení k užívání

  • Montáž a seřízení

Montáž doporučujeme svěřit profesionální dílně se zkušenostmi se sportovními podvozky. Bezprostředně po montáži je také nutné udělat geometrii.

  • Údržba a péče o závit

Vzhledem k tomu, že je nastavení výšky řešeno maticí na závitu, vyplatí se aspoň jednou za čas závit očistit od nečistot a soli.

Existují speciální přípravky pro ochranu závitů.

Před zimou je dobré trochu povolit matice a poté je zase utáhnout, abyste předešli zatuhnutí závitu.

Na závěr

Sportovní, výškově stavitelné podvozky mohou auto výrazně změnit po stránce vizuální i jízdní. Je ale důležité nepodcenit výběr značky a zvážit, jak budete auto doopravdy využívat. Pro čistě showcar je levnější set v pořádku, pro polozávodní či rychlou silniční jízdu se vyplatí investovat do kvalitnější a dražší varianty.

V dalším článku se podrobně zaměříme na zápis podvozku do TP a vysvětlíme si jednotlivé kroky. Pokud mezitím potřebujete poradit, nebo si chcete prohlédnout podvozky na vlastní oči, zastavte se u nás na prodejně.

Naposledy navštívené
Doprava zdarma
Při nákupu nad 2 500 Kč při doručení po ČR a nad 120 € při doručení na Slovensko.
Přes 20 let zkušeností
Jsme na trhu od roku 1999, rádi vám odborně porádíme s výběrem či montáží.
Kamenná prodejna
Máme vlastní prodejnu a rozsáhlý sklad. Většinu zboží expedujeme obratem.
Auta jsou naším koníčkem
Auta nás baví, a proto sortiment stále rozšiřujeme a testujeme na vlastních vozech.
REVILO AUTO s.r.o.
Letiště objekt č. 7
50341 Hradec Králové
Česká republika
IČO: 60931868
DIČ: CZ60931868
Mastercard
Visa
Comgate
ApplePay
CZ
cz
SK
sk